18.1.2011

Kotikosmetiikkakokeilua

Tein eilen shampoota pesupähkinöistä!


Tässä ohje:
2,5 dl vettä
5 puolikasta pesupähkinää
Keitä edellisiä 10 min, laita kansi päälle ja anna vielä hautua toiset 10 min.
Nostele pähkinät pois.
Lisää
1 rkl liivatejauhetta hyvin sekoittaen,
nosta kattila takaisin levylle ja kuumenna 5 min, älä anna kiehua.
Anna seoksen jäähtyä jonkin aikaa.
lisää haluamasi tuoksuöljy.
Itse laitoin tea tree tippoja, pari tippaa riittää hyvin.
Pullota.
(Omana huomiona se, että liivatetta olisi voinut olla enemmän, on hieman lirua.)

Shampoon kaveriksi piti tehdä tietenkin myös hoitoaine:
Ohje:
2,5 dl vettä
1 reilu ruokalusikallinen vihreää teetä
Keitä vesi, lisää tee, anna hautua ainakin 10 min.
Siivilöi, lisää 1 rkl liivatejauhetta koko ajan sekoittaen,
nosta kattila takaisin liedelle, kuumenna 5 min, älä anna kiehua.
Pullota
(tähänkin laitan ensi kerralla enemmän liivatetta)

Hiukset tuli tosi hyvän tuntuisiksi tällä yhdistelmällä.
Tosin käytössä shampoo oli "outo" kun se ei juurikaan vaahdonnut.
Hoitoaineen laitoin päähän ja annoin vaikuttaa lempeässä löylyssä 5 min.
Hiukset on puhtaat, ilmavat mutta sähköisyyttä ei ole!

Tein myös dödön:
Ohje:
0,5 dl kookosrasvaa
0,5dl merisuolaa, hienoa
pari suihkausta mielituoksua (minulla se on green apple)

Sulata rasva kattilassa, kaada sopivaan rasiaan.
(minä käytin vanhaa kynttilän metallipurkkia)
Kaada suola sekaan. (suolaa siis sen verran, että suosiolla sekoittuu rasvaan)
Nosta astia kylmään veteen viilenemään.  (itse käytin lunta.)
Suihkauta tuoksu sekaan.
Sekoittelin mössöä jotta suola jäi tasaisesti.
Käytetään herneen kokoinen palanen molempiin kainaloihin.
Toimii :) 

Lopuksi kuva ruokaisasta salaatista, jossa on käytetty
jäävuorisalaattia
kinkkusuikaletta
ananasta
kurkkua
tomaattia
omppua
pippuria rouhittuna
Nam!




7 kommenttia:

Hellunen kirjoitti...

Olen kovasti miettinyt noiden pesupähkinöiden kokeilua ja mukava lukea muiden kokeiluista sitä ennen:)Myös omatekoinen dödö on tulevien kokeilujen listalla. Olen bongaillut netistä useita erilaisia ohjeita ja sinun ohjeesi pitää laittaa talteen myös.kiitos ideoista1

Krisse kirjoitti...

Jihuu...kiva kun laitoit ohjeet blogiin..tuo dödö pitää jossain vaiheessa kokeilla....jos kerran toimii.

Nimma kirjoitti...

Hellunen: kaksi kertaa olen nyt pessyt pähkinäshampoolla hiukset ja laittanut sitten vihrestä teestä tehdyn hoitoaineen, antanut vaikuttaa noin 5 min. JA: hiukset on ihanat. pehmeät, ilmavat, puhtaat, kiiltävät. Ihan uskomattomalta tää tuntuu, siis ehdottomasti teen uuden satsin kunhan tuo on käytetty. Itse aloin miettimään, että tuossa liivatteen käytössä tapahtui varmaan minulla joku virhe, koska luin jostain, että 1 rkl liivatejauhetta vastaa neljää liivatelehteä. Eli en ilmeisesti osannut käyttää sitä oikein, koska en saanut tuotteista tarpeeksi sakeita.

Krisse: toimii ainakin miulla tuo dödö, vaikka siihenkin suhtauduin vähintäänkin varauksella.
Jossain blogissa oli, että tavallisilla dödöillä yritetään kuivattaa kainalot, mutta tällaisella dödöllä on tarkoitus tehdä päin vastoin, eli kosteuttaa kainaloiden herkkää ihoa. :)

Pikkupaju kirjoitti...

Mä oon kokeillut kristallisuolaa dödönä, ei estä hikoilua, mutta hajun estää. On ainakin riittoisaa ;)
Tein omaa tuoksuöljyä jojobaöljystä ja suklaatryffeli-tuoksuöljystä, sairaan ihanaa, nyt mä tuoksun ihan Fazerinalta... Body Shopin hintoihin nähden tää on aika edullinen.
Mahtaisikohan liivatteen tilalla voida käyttää psylliumia? Sopis vegeillekin.

Nzqu kirjoitti...

Kivoja kokkailuja! :) Mä olen miettinyt myös noiden pesupähkinöiden käyttöä muussakin kuin pyykinpesussa... olen ostanut niitä jauheenakin, jotta olisi helpompi valmistaa jotain. Jospa vaan saisi aikaiseksi. :) Liivatteelle kaipaisin minäkin jotain vaihtoehtoa, täytyy etsiskellä ohjeita netistä.

Nzqu kirjoitti...

Kiva kun kävit kommentoimassa mun blogissa; perunajauho voisi olla toimiva vaihtoehto liivatteelle.

Nimma kirjoitti...

Kiitos kivoista viesteistä! :)

Tein toisen satsin hoitoainetta ja shampoota. laitoin perunajauhoa ja hieman ipt-säilöntäainetta. En ole vielä kokeillut tuotteita mutta ihan nätti koostumus tuli perunajauholla. Tais olla n 5 dl nestettä ja 1,5 rkl perunajauhoa puoleen desiin liuotettuna?