14.1.2012

Saippuaaaaaaa

Vuoden ensimmäiset saippuat tehty tänään. :)

 Tein pienet satsit vain, koska ei voi tietää, mikä toimii ja mikä ei.
Ja aika vähänhän sitä saippuaa loppujen lopuksi kuluu.

Alla olevassa kuvassa on Oliivi-rosmariinisaippuaa juuri ennen paloittelua.

Tässä ohje, jolla tein:
(Ohje muokattu Saara Kuhan kirjan ohjeesta)
- 250g oliiviöljyä
- 65g vettä 32g lipeää
- 2rkl rosmariinia
- 1tl laventeli-tuoksuöljyä
- 1tl sypressi-tuoksuöljyä
- hieman nestemäistä sinistä ja keltaista saippuaväriä
Muottina simppelisti maitopurkki.
Väri ei näytä siltä, miltä toivoin, mutta sehän saattaa muuttua vielä.
En vaan tykkää mintunvihreästä :o/
Tuoksu on hyvä!

Sitten toinen pieni satsi kamomillasaippuaa.
Tässä ohje:
-50g kookosrasvaa
- 50g munkinpaistorasvaa
- 150g rypsiöljy
- 75g vahvaa kamomillateetä
( jonka ohje:2,5 dl kiehuvaa vettä ja 4 kamomillateepussia, annetaan hautua pitkään)
-  35g lipeää
lisukkeiksi:
-  neljän käytetyn teepussin sisältö, eli kamomillaa
- 1 teelusikallinen omenatuoksuöljyä

Muottina käytin kirppikseltä löydettyä silikonista vuokaa.
 En tiedä, mihin tämä on oikeasti tarkoitettu, mutta pelasi tosi hyvin,
kun voitelin kevyesti ennen massan lusikoimista.

Nyt sitten odotellaan ja kypsytellään :)

3 kommenttia:

- Liina kirjoitti...

Moikka. Ihan ensiksi haluan sanoa että sulla on aivan ihana blogi!! :) On kivaa luettavaa!

Minulla olis kysymys kun olen vasta aloittanut tän saippuaharrastuksen (olen kirjoitellut niistä blogiini) Ja nyt mulla on pulma :/ Olen tilannut ihania tuoksuöljyjä ja värejä, ja haluaisin tehdä mansikkasaippuaa mutta Kuhan kirjan ohjeeseen minulla ei ole kaikkia tarvittavia rasvoja/öljyjä. Kaapistani löytyy kookosrasvaa, kovaa kasvirasvaa, oliiviöljyä ja rypsiöljyä. Voisinko niillä aineksilla saada aikaan hyvän mansikkasaippuan? Kun en vielä uskalla/osaa kauheasti reseptejä muunnella. Voisitko mahdollisesti kertoa mulle jonkun hyvän helpon ohjeen jolla saisin ihanaa mansikkasaippuaa tehtyä? Se pelastaisi mun päiväni :)

Kiitos jo etukäteen :)

- Liina kirjoitti...

Niin ja yksi kysymys vielä, millä voitelit nuo silikoniset vuoat ennen massan laittamista niihin? :) Saattaa olla tyhmä kysymys mutta kun en vaan tiedä niin pakko kysyä :)

Anonyymi kirjoitti...

Ihanaa tuo rosmariinisaippua, itse tein sitä viime vuoden viimeisenä saippuana. :)) Näpsäkän väristä!