23.1.2011

Saippuavillitys!

Olen jo vuoden verran meinannut tehdä saippuaa.
"Aina" on ollut liian kiirettä muka. Nyt sitten päätin toteuttaa aikomukseni.

Tässä vähän asioita, joita tarvii:
Vaaka, sekoitus- ja mitta-astioita.
Vatkain, tosin tuolla sähkövatkaimella tuli vain sanomista, eli hankin hommaa varten sauvasekoittimen,
olin onnekas, kun ei tarvinnut ostaa uutta sauvasekoitinta, vaan bongasin vaihtotorilta käytetyn.

Tuoksuja (mie käytin eteerisiä öljyjä)

Erilaisia juoksevia öljyjä
Hunajaa
Kiinteää rasvaa, kuten esim kookosta tai munkkirasvaa.

Lipeää, väriksi laitoin mm paprikajauhetta.

Mausteita käytin väriksi ja tuoksuja antamaan.

Muotteja.
Suosikkini on hylamaitopurkki. :)
Ohjeen otin täältä, täältä ja täältä

Massat on kovettunu muotteihin, muotit voi poistaa.

Valmiiksi leikattua rosmariinisaippuaa.

Valmiiksi leikattua kahvi-kaurahiutalesaippuaa.

Yllättävän ihanaa tehdä omaa saippuaa. :)
Täytyy vähän väliä käydä hiplaamassa valmistuvia saippuoita.
Ei malttais odottaa neljää viikkoa että pääsee kokeilemaan.

Kotikosmetiikkaan ja saippuan tekemiseen voi ostaa raaka-aineita täältä

8 kommenttia:

Hellunen kirjoitti...

Varmaan hyviä saippuoita tulee! Ehdottomasti pahinta on aina se kuukauden odottelu! Mulla oottaa vielä muutaman päivän mantelisaippuat...Seuraava projekti ois joko kaura-hunajasaippua tai jonkinlainen rypsisaippua...tykkään itsekin aika luonnollisista saippuoista.

Nimma kirjoitti...

Hellunen, toivotaan, että osa edes onnistuisi. Kahvi-kaurasaippua tuntuu hyvältä käsissä, tosin rasvaista se on. Mutta ei kai se haittaa? Olen huomannut myös, että toiset saippuat kovettuu ihan eri tahdissa kuin toiset. esim tuo rosmariinisaippua on pehmeähköä, tosin sen koostumus muuttuu joka päivä kovemmaksi. :)

Krisse kirjoitti...

Kiinnostuneena seuraan saippuan kovettumista...

Pikkupaju kirjoitti...

Arvasin, et innostut tästä :)
Toi lipeä on apteekista ostettuna uberkallista, mä tilasin Lahtisen Vahavalimosta 4 kg/12 euroa. Postimaksu olikin sit yllätys :/ onneksi tuo 4 kg riittää aika pitkäksi aikaa. Mulla on digivaaka, kun vars. lipeä on punnittava grammalleen, enkä osaa niin tarkkaan tavallisesta vaa´asta. Oliko hunajan kanssa vaikeuksia? Mä tappelin joskus mehiläisvahan kanssa kun se kovettui koko ajan :/

Nimma kirjoitti...

Pikkupaju :)
Mie ostin tuota lipeää Osolasta, puoli kiloa on 5 euron paikkeilla. Paljonko lahtinen otti postikuluja? Hunajaa olen laittanu huulirasvoihin ja huomasin, että aika vähän sitä kannattaa laittaa, ettei lopputulos ole lötköä.
Noita purkkeja yritän haalia, onko siulla joku hyvä paikka, mistä vois löytyy?

Pikkupaju kirjoitti...

Vähän nieleskelin, kun Matkahuollon kautta tullut lähetys maksoi melkein 22 euroa :/ Meidän mehiläistarhaajanaapuri hakee aina 20 kg säkin jostain, mutta yleensä vasta keväällä. Siltä mä ennen sain lipeää. Mä oon käyttänyt isoihin saippuasatseihin sellaisia jätskilooria/karkkilootia, kaupoista/kioskeista varmaan vois kysyä. Ja sit kirppareilta löytyy hyviä muotteja. Hiekkalelumuotit ovat ihania, ja Viola-tuorejuustorasiat ovat kauniin muotoisia. Yhdet saippuat tein mehujäämuotteihin, hauskat tuli! Jos ei ylikuumenemisen vaaraa ole, kannattaa laittaa isoon muottiin, olen huomannut, että rakenteesta tulee parempi. Voi olla mutuakin...

Nimma kirjoitti...

Ohoh, onpas kuljetuksella hintaa! Vai onko siinä joku vaarallisen aineen kuljetuslisä? Eikös muuten paperitehtaat käytä lipeää johonkin? Mie olen tehny saippuaa ihan vaan hylamaitotölkkeihin. Tosin on miulla odottamassa tupperin silikonimuotit, jotka löytyi kirpputorilta, enkä oikeen tienny, mihin tarkoitukseen ne on alunoperin ollu. tyttö sit sano et ne on leivosvuuat.
Tänään löytyi (kylläkin kaupasta, uusia) pieniä pillerirasioita, joissa on kaunis ruusukuvio. Harmitti ostaa uutena, mutta nehän voi sitten täyttää uudelleen. :)
Matalia sillipurkkeja ostin eilen ekotallilta. Niihin on kiva tehhä jotain ihanaa vartalomössöä, jota voi ottaa "kourallisen" kerrallaan leveästä suuaukosta. :oDD

Nzqu kirjoitti...

Oi, kiva saippuatehdas sinulla! :) Minulla makaa kaapissa valmista saippuamassaa odottamassa inspiraatiota, ajattelin sellaisella aloittaa saippuakokeilut.