10.2.2011

Ajatuksia tälle päivälle

Nyt:
Olen onnellinen.
Minulla on perhe,
katto pään päällä.
Jääkaapissa on ruokaa, taskussa sen verran rahaa, että selviän.
Rakkautta, rakkaita ihmisiä.
Ystäviä.
Uskoa huomiseen, sen mahdollisuuksiin.
Tyytyväisyyttä tähän päivään, tähän hetkeen.

Tämä hetki on ainutkertainen:
En ajattele "sitten kun"
vaan ajattelen "nyt"
Liian monen elämän olen nähnyt loppuvan liian aikaisin,
ehkä juuri siksi osaan tarttua hetkeen.
Ystävyydestä ja ihmissuhteista:
Minua on satutettu monta kertaa.
Olen ollut siipi maassa aikani, sitten koonnut itseni ja jatkanut eteenpäin,
 hieman vahvempana.
Olen oppinut, että en tekisi kenellekään niin, kuten minulle on tehty,
koskaan, koska se tuntuu pahalta.
Miksi laittaisin pahan olon kiertämään,
kun minulla on jotain hyvääkin annettavana? :)
En jää maahan makaamaan, jos olen kokeut vääryttä.
En mässäile tapahtuneella.
En syyttele, en näe siihen tarvetta.
En ivaa ketään. Siihenkään ei ole tarvetta.

Virheistä ja oppimisesta:
Ihmettelen niitä, jotka eivät opi virheistään,
vaan jatkavat elämäänsä tehden samoja virheitä toistuvasti.
Jonkun mielestä on tietenkin helpompi mennä kiusaajan puolelle,
kuin kiusattavan.
Samoin joku ajattelee, että on aina helppo puhua juuri siitä ihmisestä pahaa,
joka ei sillä hetkellä ole paikalla.
Olen kokenut sen itse, ollut se, joka ei ollut paikalla.
En näe tuollaisessa muuta kuin heikkoutta.
Se, joka polkee muita alemmas, yrittää syystä tai toisesta nostaa itseään ylemmäs muiden silmissä.
Lapset tekevät noin, eivät aikuiset ihmiset.
Olen onnellinen, että minä en ole koskaan oppinut tekemään niin.
Tuleen ei kannata vastata tulella, vaan vedellä, sanoi joskus joku viisas. :)

Ystävälle voi sanoa, mitä ajattelee, niin hyvässä kuin pahassakin.
Molemmin puolin.
Ei se niin voi mennä, että pitäisi puhua vain mukavista asioista.
Ei sellainen ole mitään ystävyyttä, se on suurta näytelmää, johon minä en halua osallistua.
Ystävä potkii persuksiin, kun olen saamaton ja toisaalta hän pudottaa minut maan tasalle,
 jos unelmani lähtevät liian korkeaan lentoon.
Ystävä kannustaa, rohkaisee. Halaa, lohduttaa.
On tavoitettavissa, kuuntelee, puhuu, jakaa kokemuksia.
Pitää salaisuudet pyytämättä.

Hyvää ystävänpäivää kaikille!
Pidä ystävän kädestä lujasti kiinni <3


 


3 kommenttia:

Krisse kirjoitti...

Ihana juttu..otan talteen...hyvää ystävänpäivää Minnalle...

Krisse kirjoitti...

ja ihana kisu...

Pikkupaju kirjoitti...

Hieno kirjoitus! Olen valitettavasti itse taipuvainen katkeruuteen ja helposti märehdin asioita :/ Onneksi tunnen itseni hyvin ja tunnistan ikävät, turhat ja energiaa syövät taipumukseni ja taistelen niitä vastaan. Mitä vanhemmaksi tulen, sen helpompaa se on. Olen pitkävihainen ja ylpeä, ja sen vuoksi ystävyyssuhteitakin on joskus tuhoutunut. Onneksi olen saanut uusia mahdollisuuksia ja oppinut niistä. Olen myös jättänyt turhan mielistelyn ja hyväksynnän hakemisen ja luuulen osaavani tunnistaa/vaistota oikean väärästä.
Uskon, että olemme täällä kasvaaksemme, kehittyäksemme ja oivaltaaksemme.
Ihanaa ystävänpäivää sinulle!